2014. június 16., hétfő

A létezés fájdalma - II



Kínzó kérdések az uralkodás természetéről és a verbalitás korlátairól a szürke mindennapok tükrében  

Midőn túljutottunk a Teremtés kérdésein, jön a mindent betöltő és uralkodásra sarkalló bűnünk: a büszkeség. Mert azt mondja az ember nevű főemlős: én több vagyok az állatok seregleténél. Mitől is lakozik bennünk ez a megkérdőjelezhetetlen önhittség? Mi táplálja a hivalkodást? Az egyik magyarázat: az eszközhasználat. Ez tesz minket különlegessé. Ebben az esetben meg kell emlékezni a szibériai grizzly medvéről, aki egy bottal veri agyon a patakból felugró sügéreket. Mi ez, ha nem eszközhasználat? De épp a minap láttam egy filmet az egyik videó megosztó portálon, ahol a fecskék megtanulták kezelni egy csarnok elektromos kapuját, és szabadon repkedtek ki-, és be a kapun. Ha tehát az eszközhasználat tesz minket naggyá, akkor bizony komoly vetélytársaink vannak. Másik magyarázat a gondolkodás képessége. Kérdezem én, láttunk-e már a pampákon csapatban vadászó oroszlán famíliát? Lehet-e nem zseniálisnak nevezni a haditerv alapján elkövetett vadászatot, melyben minden egyednek pontosan meghatározott szerepe van? Vagy láttunk-e már méhkast működni, ahol sok ezer egyed dolgozik egyetlen központi irányító agy utasításai alapján. Hogyan lehet egy ekkora birodalmat ösztönösen létrehozni? Bezzeg a másik oldalon az ember, aki minden élőlények legjobbika. Aki gondolkozik. Vagy nem. Ezt úgy hívják: hirtelen felindulásból elkövetett… De nem kell ilyen filozófiai magasságokba emelkedni, elég csak egy kellemes koraesti sétát tenni néhány lakótelepi kiskocsma közelében. Elég bekukkantani a valóságba, és ha azt hinnénk, hogy az asztaloknál az ernyőképszűrés legújabb képalkotási technikájáról folyik a szó, hát csalatkozni fogunk. Sőt még csak az államháztartási csőd esélylatolgatása sincsen műsoron. Sokkal jellemzőbb a „Mi van… Mi van… Mi van?” típusú kommunikáció, ehhez rendszerint eltorzult arc is társul, és általában pont annyira nem várunk választ az enyhe agresszivitásban feltett kérdésre, mint a híres angol „Hádujudú?” beszélgetés indító frázisra. Hiába, az angolok tudnak valamit. Eközben azonban gyanúsan sok alkalommal merülhet fel bennünk, hogy az illető – általában meghatározhatatlan nemű – polgár vajon valóban rendelkezik-e a gondolkozás képességével? Marad tehát a harmadik magyarázat: az ember képes érzéseinek kifejezésére. Érzései minden élőlénynek vannak, elég csak rápillantani a tőkésrécére, amint fiókáját védi egy betolakodó kisragadozótól. Vagy tekintsük a ragaszkodás élményét a rózsásfejű törpepapagájnál, aki egy életre választ társat, és mindent közösen csinál a kiválasztott egyeddel. Erre mondjuk mi felsőbbrendűek, hogy igen, de az ember nem csak rendelkezik ezen érzésekkel, hanem képesek vagyunk mindezeket kifejezni. Gondoljunk csak egy szerelmes versre, egy dalba foglalt vallomásra, egy romantikus filmre. De ha mindez így van, és valóban rendelkezünk e felemelő lehetőséggel, akkor miért nem képes az átlagember ezeket tudatosan használni? Miért hallgatunk, amikor ott állunk, és tudjuk, hogy szólni kéne? Miért fogjuk vissza, miért szégyelljük megosztani, miért esik oly nehezen az ölelés, amikor pedig tudjuk, hogy csak ennyi kéne. Miért a megjátszás, miért a halogatás, miért az elkendőzés? Miért nem lehet csak egyszerűen? Csak tisztán? Csak őszintén? Miért kell úgy tenni, mintha nem is. Miért emelünk gátakat saját boldogságunk elé? Ettől vagyunk többek az állatoknál? A mesterséges szenvedéstől, a túlbonyolított gondolatoktól, az elhallgatott szavaktól? A tőkés réce nem szarozik. Ha jön a menyét, támad. Nem gondolkodik, nem mérlegel, nem tépelődik. Támad. Mert ez a dolga. És mi? Bizony kérem, ezek a lét kínzó kérdései…   

Kőry László Merlin
2014.06.08. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése