2011. december 31., szombat

Összefoglaló: 2011


2011 vitathatatlanul a gazdasági válság jegyében telt, de ez a mozira – szerencsére – nem volt igaz. Épp elég új film született – a színvonalról persze lehet értekezni. Magamról csak annyit, hogy az idei év inkább a mennyiségről szólt – sajnos. A2011-ben kerek 130 alkalommal ültem be filmet nézni, alkalom tehát lett volna bőven… A minőségről azonban nem lehet ilyen egyértelmű kijelentéseket tenni.

Az év első részében volt egy sorozat, mely az Oscar jelölt filmek bemutatásáról szólt, bizony itt egy sor igazán kiemelkedő alkotást láttunk. Érdemes említeni a Király beszéde, a Fekete hattyú, a Fighter – a harcos, a 127 óra és a Gyerekek jól vannak című műveket, ezek mindegyike fantasztikus és megérdemelte volna a díjat. Klasszikusok, kötelező megnézni őket!

Ezután az egész évre a kettősség volt jellemző. Szinte minden téren voltak nagyon jó és elképesztően középszerű alkotások. Például az akció filmek között dicséretet érdemel a Sorsügynökség és a Forráskód, míg egyértelműen csalódás volt Az utazó, és a Thor.

Hasonlóan volt egy pár remek és kellemesen nézhető fantasy film, mint a Harry Potter sorozat utolsó része, az X-men: Kezdetek, az Űrlények és cowboyok, illetve a Vasököl. Ugyanakkor súrolta a nézhetetlenség határait az Amerika kapitány, a Zöld darázs, és a Zöld lámpás. E téren abszolút kiemelést érdemel egy különleges film, melynek látványvilága teljesen új színt hoz a mozivászonra, ez pedig az Álomháború. Megrendítően szép és elvolt történet, talán a Faun labirintusához tudnám hasonlítani.

Szintén kettős érzésem van a gyermek filmekkel kapcsolatban is. Remek volt a Rango és a Csizmás, a kandúr, ugyanakkor nem hozta a szintet a Gnómeó és Júlia, illetve a Kung-Fu Panda 2 sem. A kategória abszolút győztese az idei évben egyértelműen a Maci Laci lett, ezt az ítéletet kommentálnom sem kell…

Eredetileg azt mondtam volna, hogy az idei a vígjátékok éve volt, de ré kellett jönnöm, hogy itt is nagyon kettős a színvonal. Egyrészt láthattunk igazán remek, valóban szórakoztató vígjátékokat, mint a RED, a Förtelmes főnökök, a Rossz tanár és a Barátság extrákkal. Ugyanakkor csalódást okozott egy sor szintén vígjátéknak kikiáltott mű, mint a Csak szexre kellesz, az Elhajlási engedély és a Másnaposok 2. Ez utóbbi nem lenne rossz, de nem sikerült felülmúlni az első rész sikerét, így aztán kénytelen vagyok a vesztesek közé sorolni.

A hazai filmgyártásnak inkább fekete éve volt számomra. Jól indult az év az Üvegtigris 3. bemutatásával, ami remek kis film. Nagyot zuhant a színvonal a Team Building című filmmel, míg elértük az év mélypontját, mely számomra egyértelműen az SOS – Love című förmedvény. Ezt például be kellene tiltani, alkotóit pedig eltiltani minden filmfelvételre alkalmas eszköz kezelésétől!

Végül az újra értelmezések között is ki kell emelni egy jó és egy rossz példát. Remek vállalkozás volt a Majmok bolygója – a lázadás, mely visszalépett az eredeti film elé, és nagyon jól sikerült. Ugyanakkor a nézhetetlenséget súrolta a Conan, a barbár, amely ugyan látványos volt, de sokkal rosszabb, mint az eredeti. Ez pedig elég ciki.

Jöjjenek végül a nagy nyertesek. Az idei évben a legmagasabb színvonalat néhány nagyon különleges művészfilm képviselte számomra. Élve eltemetve, ahol az egész történet egy koporsóban játszódik… Hátborzongató alakítás. Halál sugárút egy távoli (?) világ háborújába pillanthattunk be. Felperzselt föld a velünk élő történelem krónikája. A bőr, amelyben élünk pedig az az Almodóvári álom, amin még ma is képes vagyok vitatkozni, mert a Mester tagadhatatlanul zseni, de épp ennyire beteg is.  Ezekért a filmekért igazán érdemes volt beülni a moziba!

Legvégül pedig következzenek személyes kedvenceim 2011-ből. A segítség, Emma Stone történelmi jutalomjátéka, melyben bizonyítja, hogy milyen csodás színésznő! Ugyancsak ő az egyik kulcsfigurája az Őrült, dilis, szerelem című filmnek, mely szerintem az idei év messze legjobb vígjátéka volt. Kicsit fantasy, kicsit megfoghatatlan történet a Ne engedj el!, melyben Carey Mulligan villantja meg szépségét és tehetségét. Egészen különös élmény volt az a mese… Az év legjobb akciófilmje egy igazi remekmű, a Következő három nap, melyben Russel Crowe kisemberként küzd feleségéért. Zseniális alkotás! Év végén következett a sok sztárt foglalkoztató kis történetek gyűjteménye, melyet egy idő után minden évben elkészítenek, az idei a Szilveszter éjjel viszont valóban remekül sikerült, igazi dráma vígjátéknak álcázva. A gondolkodásra késztető művek közül pedig beszélni kell a Fifti-Fifti című filmről, melynek mélysége és témája igazán egyedülálló.

Utoljára maradt az év filmje. Ez egy olyan mű, amely nehezen meghatározható, van benne szépség és keménység, erőszak és tisztaság… Az Őrült, dilis, szerelemben komédiázó Ryan Gosling itt most véresen komoly és hihetetlenül tehetséges. A Ne engedj el!-ben szépséges Carey Mulligan pedig itt igézően szép, akinek szavát alig hallani, de gyönyörű szemének egyetlen pillantásáért mindenre képes lennék. Ez természetesen a Drive! – Gázt című film.

Mindent összevetve nem is volt olyan rossz ez az év… A sok kommersz, kicsinyes és bugyuta vállalkozás között épp elég kincs bújt meg ahhoz, hogy ne tudjon eltántorítani a mozi iránt érzett vonzalmamtól. Várom tehát a jövő évet, mely a tervek szerint szintén ígér néhány remek meglepetést!

Nektek kedves olvasók pedig ezúton kívánok egészségben, boldogságban és eredményekben egyaránt gazdag új évet! Találkozzunk jövőre is a filmvászon előtt!    

Géppisztolyos prédikátor


(Machine Gun Preacher)
Színes, feliratos, amerikai akciófilm, 129 perc, 2011
Rendező: Marc Forster
Főszereplők: Gerard Buttler, Michelle Monaghan, Kathy Baker, Michael Shannon, Madeline Carroll, Souleymane Sy Savane

Sam Childers – minek nevezzelek? – egy közönséges bűnöző. Erőszakos, lop, csal, hazudik. A börtönből szabadulva nem tud mit kezdeni azzal, hogy egykori táncosnő felesége megtért, ő folytatja korábbi, erőszakos életét. Egy rosszul sikerült akció után azonban majdnem megöl egy csavargót, és ez az élmény felrázza. Elfogadja Istent, felhagy eddigi életével, vállalkozást alakít és a kis család élete lassan jóra fordul. Egy Istentiszteleten aztán vendég érkezik Afrikából, hogy segítséget kérjen az ott élő keresztények számára. Így kerül Sam Szudánba, ahol folyik a népirtás. Az LRA nevű lázadó szervezet körülbelül 400 ezer embert ölt meg és 40 ezer gyermeket rabolt el. Ennek a harcnak a közepébe csöppen Sam, aki elhatározza, hogy árvaházat épít a menekülő gyermekeknek. Csakhogy az LRA felégeti a telepet, így Sam döntést hoz: itt csak saját fegyvereikkel lehet harcot vívni. Miközben folyamatosan bővül az árvaház, Sam és csapata fegyveres harcot vív a gerillákkal.

De meddig tartható ez az állapot? Miközben otthon prédikál és pénzt próbál szerezni a missziónak, közben átéli Afrika szörnyűségeit. Vajon meddig tart a hit? Hol a család és hol a küldetés helye az életben? Meddig tart az ember tűrőképessége…? Ezek a film nagy kérdései.

Marc Forster rendező remekül mutatja be a folyamatot, ahogy az egykori gazember Isten szolgájává válik, majd meghasonlik önmagával, és újra építi az életét. Jó a fényképezés és a zene, de a történet önmagában olyan erős, hogy csak arra tudunk fókuszálni. Megkockáztatom, hogy ez egy igazi evangelizációs erővel bíró film, annak ellenére, hogy rendesen van benne erőszak és akció. Forster remekül teremt egyensúlyt a cselekmény szálai között.

A színészek pedig remekelnek. Gerard Buttler fürdik a szerepben. Végre ismét megmutathatja milyen sok arca van, mennyire tehetséges. Fejlődése, épülése és elkerülhetetlen bukása remek teret ad a felejthetetlen alakításnak. Michelle Monaghan a feleség szerepében remek. Csendes ellentéte az indulatos férjnek, de amikor kell, akkor felemeli a hangját. Végre ismét gyönyörködhetünk ebben a tehetséges színésznőben! Kiemelést érdemel Donnie szerepében Michael Shannon, aki remekül formázza meg a talajvesztett csavargó szerepét!

És persze ott van Afrika, a rengeteg gyermek és a katonák, a nővérek és egyéb szereplők sokasága, akik mind remekül teljesítenek. Az eredmény pedig egy hihetetlenül erősfilm, aztán jön az igazi meglepetés: mindez valóság. A stáblista mellett láthatjuk az igazi Sam Childers, családja és harcostársai fényképét, akik szerepeltek a filmben. Mert mindez valóság…

Csak pár ezer kilométer tőlünk, ahol egy fél milliónyi embert öltek – ölnek meg még napjainkban is. Mi pedig mit sem tudunk erről… Aztán jön egy ilyen film, és elénk tárja az igazságot: ez a való világ… Mindenkinek látni kéne!
Értékelés: 1 (Agyhalál) - 10 (Csoda!) skálán: 8 pont - Remek

2011. december 30., péntek

Fifti-Fifti


(50/50)
Színes, feliratos, amerikai vígjáték, 100 perc, 201
Rendező: Jonathan Levine
Főszereplők: Joseph-Gordon Levitt, Seth Rogen, Anna Kendrick, Bryce Dallas Howard, Anjelica Huston, Serge Houde, Andrew Airlie, Matt Frewer

Ez egy rendkívül szép és nagyon elgondolkodtató film, amit talán mindenkinek látnia kéne. Nagyon mély érzelmeket ébreszt, és sokáig kell rajta elmélkedni… Hogy mégsem adtam 10 pontot, annak egyetlen oka van…

Adam 27 éves. Egy rádiónál dolgozik, vannak barátai és együtt él egy klassz lánnyal. Látszólag mindene megvan, amikor hátfájásai miatt orvoshoz megy. Ekkor azonban összedől a látszólag jó kis élet: kiderül, hogy a rák egy igen különleges típusában szenved, és az állapota rendkívül előre haladott. Mit lehet ilyenkor tenni? Mi a következő lépés? Vajon hogyan reagál a külvilág? A kérdés nyitott: szabad-e a rákkal viccelődni? Mert legyen bármennyire is furcsa, ez a film bizony vígjáték.

Erénye, hogy megmutatja a való világot. Van, aki a beteg mellett marad, van, aki más utat választ. Remekül mutatja be, mennyire nem tud mit kezdeni az információval a világ… Mindezt teszi pedig vérbő humorral, néhol szemtelen egyszerűséggel, tabukat döntögetve. Hátránya ugyanakkor, hogy az igazi szenvedéseket és kihívásokat épp csak jelzésszerűen mutatja meg. Így a kép kicsit elcsúszik, mert bár látjuk a betegség elhatalmasodása okozta depressziót, azért a szenvedés igazi, mocskos képeitől megkímélnek az alkotók.

Jonathan Levine rendező ügyesen tartja középen hajóját. Nem engedi túl mélyre a történetet, így a depresszió nem hatalmasodik el a nézőkön, ugyanakkor csepegteti a valós világ reakcióit, így jó néhányszor gyomorszorító pillanatokat él át a néző. Nagyon szép a fényképezés, a költői képek remekül adják vissza a belső vívódást és szenvedést… Remek a zene is. Így minden együtt van.

A legjobb tényező pedig a remek színészválasztás. Joseph-Gordon Hewitt finoman játszik, rezdüléseit szinte érezni. Csodálom, ahogy magában tudja tartani az indulatokat, egész az autós jelenetig, amely félelmetesen emberi. Részemről jelölném egy Oscarra! Hihetetlen meglepetés Seth Gordon. Eddig csak idióta szerepekben láttuk, kicsit sok is volt belőle. Most azonban olyan erővel formálja meg a bumfordi, ám aggódó barát figuráját, hogy egészen elképedtem tőle. Zseniális, minden eddigi túlkapását megbocsátottam! Szintén remek Anna Kendrick. A porcelánbaba szépségű színésznő most szinte kislányként tündököl a kezdő pszichológus szerepében. Már az Egek urában is imádtam, de most megint megvillantja tehetségét. Remek ellenpólusa a léha exbarátnőnek, akit Bryce Dallas Howard alakít – egyébként szintén remekül. Említést érdemel még  Anjelica Huston, akit már nagyon rég láttunk a vásznon, de most az aggódó anya szerepében megint nagyon elegáns.

Ha tehát minden tökéletes, akkor miért nem adtam meg a 10 pontot? Csupán a történet vége miatt. Nem lövöm le a poént, de tény: amerikai filmben csak egyfajta befejezés lehetséges. Ezt még elviseltem volna, de az utolsó jelenet már sok volt. Van, ami sosem történhet meg… Ettől eltekintve a film remek. Torokszorító szépséggel és nyíltsággal beszél olyan dolgokról, melyekről máskor szemlesütve hallgatunk. Pedig beszélni kéne, kimondani kéne… Sokkal többre juthatnánk, mint a fájdalmak és félelmek elhallgatásával.

Vígjátékba csomagolt dráma a rákról, remek színészekkel és helyzetkomikumokkal. Méltó befejezése volt a 2011-es mozi évnek. Minden gondolkodó és érző embernek ajánlom.
Értékelés: 1 (Agyhalál) - 10 (Csoda!) skálán: 9 pont - Emlékezetes

2011. december 29., csütörtök

Szilveszter éjjel


(New Year’s Eve)
Színes, magyarul beszélő, amerikai romantikus vígjáték, 120 perc, 2011
Rendező: Garry Marshall
Főszereplők: Robert De Niro, Lea Michele, Josh Duhamel, Sofía Vergara, Michelle Pfeiffer, Ashton Kutcher, Abigail Breslin, Katherine Heigl, Jessica Biel, Sarah Jessica Parker, Hilary Swank, Alyssa Milano, Zac Efron, Jon Bon Jovi

Az Igazából szerelem volt az első olyan film, melyben megszámlálhatatlanul sok sztár játszott együtt egy kellemes, romantikus filmben, melynek más célja nincs, csak az, hogy melengesse romantikára éhes szívünket. Ez a film olyannyira csodás volt, hogy azóta sem sikerült felülmúlni, pedig évről évre megkísérlik. Legutóbb a Valentin nap volt ilyen kísérlet, mely azonban meg sem közelítette a nagy előd sikerét. Most pedig itt az újabb próbálkozás.

Szinte minden romantikus alkalom ki van már lőve, így logikus volt, hogy ezúttal a Szilveszter éjszaka köré fonódjon a történet. Az éjszaka, amikor minden megtörténhet, amikor mindenki bulizik, amikor mindenki készül az éjféli csókra…

Garry Marshall rendező már egyszer próbálkozott, hiszen ő rendezte a Valentin napot is. Az a film nem volt rossz, de nem közelítette meg a nagy elődöt. Az okos rendező most taktikát váltott: nem is kísérelt meg nagyszabású vígjátékot csinálni. Az alap koncepció ugyanaz: rengeteg szereplő életét követjük párhuzamosan, a szálak hol itt, hol ott érnek össze, időnként kiderül, hogy valakik rokonok, vagy ismerősök… De nem minden történet vidám. Látunk haldoklót, látunk születő gyermekeket, látunk életunt művészt, látunk partira éhes buliarcot, látunk csókra éhező tiniket és aggódó szülőket, látunk idiótákat és persze hősszerelmeseket. Marshall koncepciója ezúttal bejött: az eredmény egy rendkívül színes, sokszor megható, sokszor könnyeztető, sokszor könnyesre nevettető kavalkád, melyben sok-sok életbe pillanthatunk be egyetlen éjjelen. Ebből a meséből nem érdemes semmit kiemelni, hiszen oly sok különleges pillanata van. Egyszerűen látni kell.

Remek a fényképezés, nagyon szépek az ünnepi képek. Remek a zene, Bon Jovi talán picit idősödik, de még mindig remek zenész – és remek komikus, amint most megtapasztalhattuk.

De nyilván mindennek alapja a sok-sok remek színész. Még a legkisebb szerepeket is nagy nevek játsszák, így aztán igen nehéz lenne felsorolni a közreműködőket. Ráadásul mindenki jó. Minden egyes szereplő remekül hozza a figuráját, és ettől lesz zseniális a végeredmény. Azért – tényleg a teljesség igénye nélkül – kiemelek néhány alakítást: Robert De Niro a haldokló szerepében is zseniális. Mindent tud és mindenre képes. Megkönnyeztem… Számomra kellemes meglepetés volt Zac Efron, aki ezúttal remekül játszok! Halle Berry csodás, mint mindig – a különös randija pedig a történet egyik legerősebb jelenete. Szépség szavak nélkül, igen, ez a való világ. A Jessica Biehl – Seth Meyers páros nagyon vicces, utolsó megszólalásuk pedig a film nagy leckéje: vajon mitől vagyunk emberek? Carla Gugino orvos figuráján majdnem megszakadtam a nevetéstől. Jon Bon Jovi színészi vénája számomra eddig ismeretlen volt, de kettőse Kathrine Heigl kisasszonnyal most emlékezetes! A film egyik legjobbja Lea Michele, aki nemcsak csodaszép, de remek énekesnő is! Nagyon tetszett Josh Duhamel figurája is, és szerencsére nem sok idő jutott Sarah Jessica Parkernek, akit így sikeresen elviseltem, bár nyomokban megint affektált. Hála az égnek, ez most beleveszett a remek alakítást nyújtó tömegbe… A végére hagytam Hilary Swanket, aki természetes szépségével mindent visz… És még tényleg sok-sok szereplő érdemelne említést…

A film végén aztán kibomlanak a szálak, lesz öröm és fájdalom – épp, ahogy ez életben. Egy biztos: lányoknak elkél a pzs… De az alkotók megkegyelmeznek, nem hagynak rossz emlékeket, így a stáblista idejére kapunk néhány elbaltázott jelenetet, és ezek épp helyre teszik a szív apró fájdalmait… Ez nagy húzás volt!

Félreértés ne essék: a film nem tudja megismételni az Igazából szerelmet. De fő erénye épp az, hogy ezt nem is próbálja meg. Ezért érdemli meg a 10 pontot… Mindenkinek látni kell! Mert ennyi öröm mindenkinek kijár az új év elején…
Értékelés: 1 (Agyhalál) - 10 (Csoda!) skálán: 10 pont – Csoda!