2010. március 26., péntek

Testvérek


(Brothers)
Színes, feliratos, amerikai filmdráma, 104 perc, 2009
Rendező: Jim Sharidan
Főszereplők: Jake Gyllenhaal, Tobey Maquire, Natalie Portman, Clifton Collins Jr., Sam Shepard, Bailee Madison


Érdekes film, érdekes téma… Hosszú percekbe telik, míg rájövök, hogy mi zavar. Én ezt a filmet már láttam… Igen, vagy jó 10-15 évvel ezelőtt, eredetileg ez egy dán film volt. (Meg ne kérdezze senki, mi a fenének ül be az ember egy dán filmre a moziba…) Akkor a csupa ismeretlen színész nagyon kemény valóságot teremtett, most úgy tűnik, hogy Sharidan rendező lenyúlta a történetet, de Amerikának az túl nyers volt, ezért alaposan be kellett csomagolni, hogy fogyasztható legyen… Nos, szerintem ez kár volt.

Van két testvér. Tommy épp a börtönből szabadul, nincstelen, csavargó, senkiházi alak, akit nem kedvel túlságosan a család. Bátyja Sam bezzeg egy hős: aki a tengerészet hadnagya és épp indul vissza Afganisztánban. Csodaszép felesége Grace és két pici lánya marasztalja, de a kötelesség szólít. Röviddel ezután a hadnagy bevetésre indul, de a helikoptert lelövik.

Ekkor a történet két részre szakad. A családdal közlik, hogy Sam meghalt, ettől aztán összeomlik mindenki, de az élet megy tovább és lassan minden megváltozik. Az egykor lumpen elem Tommy összeszedi magát és bátyja családjának segít, közben lassan bontakozik ki a romantikus kapcsolat közte és Grace között.
Ám mi tudjuk, hogy Sam él, elfogták, és a másik ágon figyelemmel kísérhetjük a fogoly megpróbáltatásait is egy olyan országban, ahol nincs szabály és nincs törvény. Aztán egy napon Sam olyat válaszút elé kerül: ember marad, vagy megpróbál túlélni és hazatérni a családhoz?
Persze kiszabadítják, és hazatér. Itthon mindenki örül, de mégsem lehet elfedni a bontakozó románcot. Kivel mi történik most, kiváltképp, mikor Sam hordozza a szabadság árának szörnyű titkát…

Jim Sharidan újra forgatta a névtelen dán csapat munkáját. Szerintem ezt akkor lett volna érdemes megtenni, ha hozzá tudott volna adni a történethez. De inkább csak bolyong a két sztori között, így nem alakul ki feszültség a filmben, valahogy tudjuk, hogy a végén úgyis megoldódnak a dolgok. Sharidan rendező ezúttal rossz munkát végzett. A fényképezés átlagos, még a zene is elsikkad. Így aztán nem sikerül átélni a szörnytett elvégzésének csúcspontját…

A színészek vegyesek. Az öregek jók, a két kislány egyenesen fantasztikus. Miattuk érdemes megnézni a filmet: bájosak, megkapóak és nagyon helyesek! Tobie Maquire igazából gyenge. Az ő karaktere nem elég ehhez a szerephez, próbálkozik, de teljesen hiteltelen. Natalie Portman (a csodaszép ifjú tehetség, aki számtalanszor bizonyított és akit reménytelenül imádok…) ezúttal szintén gyenge. Álmomban sem gondoltam volna, hogy ezt valaha leírom, de itt bizony hiteltelen a játéka, egyszerűen nem tudja megjelentetni a fájdalmat… Jake Gyllenhaal az egyetlen, aki próbálkozik, de aztán ellaposodik a társak mellett. Hiába, egy fecske nem csinál nyarat…

Sharidan a családi szálat erősíti, de nem megy mélyre. Nem igazán gondolkodik el a fő kérdésen: meddig ember az ember? Meddig mehetünk el? Ugyanakkor nem mutatja meg az itthon éledő szerelem és a gyász kontrasztját sem. A végkifejletet pedig abszolút felcukrozza, nehogy a fájdalom keserédes íze maradjon a szánkban…

Egy korábbi remek film nagyon erős történetének újra gondolása, cukros köténybe ágyazva… Aki az eredetit nem látta, talán jobban tudja élvezni, de akkor is fájóan hiányozni fognak a mély alakítások, a súlyos válaszok és a nagy drámai pillanatok. Azért érdemes megnézni, de ne várjunk túl sokat. Ma csak ennyi jutott nekünk…

Értékelés: 1 (Agyhalál) - 10 (Csoda!) skálán: 5 pont - Közepes

2010. március 21., vasárnap

Igazából apa


Színes, magyar vígjáték, 90 perc, 2010
Rendező: Novák Emil
Főszereplők: Kaszás Géza, Varga Boglárka, Kamarás Iván, Scherer Péter, Polyák Lilla, Gryllus Dorka, Takáts Andrea, Rudolf Péter, Kapócs Zsóka, Hernádi Judit


Új magyar vígjáték. Úgy tűnik a szokásos „be kell mutatni a szponzoráló céget” néhol vicces, néhol nyögvenyelős erőlködése után most bővül a kép: egyre többször hazai városok a támogatók, ezúttal Kecskemét. Így a film bemutatja a város szinte minden nevezetességét, vendéglőit, szállodáit, üzleteit. Úgyhogy ez a film beillik egy Kecskeméti úti filmnek is, bár tény, hogy ez nem okoz gondot, elvégre Kecskemét igazán szép város.

A sztori tiszta: Ausztráliába szakadt egykori magyar festő (Márk) alkotói válságban van, ezért magyar felmenőkkel rendelkező menedzserével hazatér, hogy egykor itthon hagyott képeit akkori barátnőjétől visszakérje. Csakhogy a lány meghalt, egykori férje nem adja a festményeket, ellenben kiderül, hogy van egy 12 éves gyermeke a mi hősünknek. Így aztán beindul a kavarás: kié legyen a kislány, hol is vannak a képek, stb.

Nem bonyolult történet, viszont az alkotók kellemesen kihozzák belőle, amit lehet. Vannak itt tipikus magyar figurák, és megjelenik néhány jellegzetes hazai szituáció. Egykori KGB-s ügynökök privát munkán (na jó, az igaziak valószínűleg nem ennyire bénák), a kőkemény nagyvállalkozó, akinek mindent lehet (ja, olyan Berényis itt minden) és napjaink élő legendája a Művész…

Novák Emil ügyesen viszi a történetet. Precízen járjuk körbe Kecskemét nevezetességeit, közben jókat derülünk a gabalyodó szálakon, és mosolyogva ismerjük fel korunk sztereotípiáit – azonban ezt mindig csak finoman, hiszen ez egy vígjáték, szórakozni akarunk, nem bosszankodni… Szép a fényképezés, kellemes a zene, és persze a támogatók reklámjai is megjelennek.

Ezúttal szerencsés a színészválasztás is. Kaszás Géza és Kamarás Iván a két rivalizáló macsó szerepében, míg Scherer Péter a vicces menedzser szerepében remekelnek. Jó, hogy most viccel és nem simán idióta, mint oly sok filmben. Aztán nagyon szépek a lányok is. Bár Gryllus Dorka végig nevet (mintha épp nem tudná komolyan mondani a szöveget, tőle ez kicsit furcsa is…), ami nem baj, csak nehéz követni. A film határozott erénye, hogy szerepel benne a rendkívül tehetséges ám csodaszép ifjú színésznő Polyák Lilla is, aki végre elhagyta a musical színpadot és ezúttal prózai színésznőként látható. Reméljük ez csak az első ilyen alkalom! Boglárka persze aranyos és szeretetre vágyik, már nem először a hazai filmvásznon. És sorban nagyon jók az epizodisták, akik közül kiemelkedik Rudolf Péter, aki ezúttal is brillírozik, most a tipikus magyar művész szerepében.

A film fő erénye, hogy nem akar több lenni annál, ami. Ez nem korrajz, nem elgondolkodtató dráma a mai világról, nem bonyolult lélekelemzés. Ez egy könnyed limonádé, egy kellemes vígjáték, ami kicsit romantikus, kicsit vicces, nagyon jók benne a szereplők és nagyon szépek a lányok. Egy vígjátéktól pedig ez pontosan elég. Érdemes megnézni, kimondottan ajánlom! Már csak azért is, mert a végén kiderül a nagy igazság: életünk hölgyeink kezében van…

Értékelés: 1 (Agyhalál) - 10 (Csoda!) skálán: 7 pont – Nagyon jó

Légió


(Legion)
Színes, feliratos, amerikai fantasy, 100 perc, 2010
Rendező: Scott Stewart
Főszereplők: Paul Bettany, Kevin Durand, Willa Holland, Adrianne Palicki, Dennis Quaid, Lucas Black, Kate Walsh, Jon Tenney


Mikor az Úr először elégelte meg az ember gonoszságát, elküldte az Özönvizet. Mikor másodszor unt rá a mi világunk borzalmaira, elküldi angyalait, hogy irtsák ki az embereket… Ez a film alap sztorija. Valahol a sivatag közepén az út mellett áll egy benzinkút-vendéglő. A terhes pincérlánnyal, a megkeseredett tulajjal, annak hősszerelmes fiával és néhány fura vendéggel, akiket épp ide sodort a világ. Aztán betér egy öreg néni, aki valamiféle szörnnyé változik és megszállottan bizonygatja, hogy a hamarosan megszülető gyermek el fog égni. A magából kikelt nőt alig sikerül agyonlőni. Ekkor már sejthető, hogy valami nem stimmel a világgal: megszakad a tv, nincs telefon, és kimaradozik az áram. Ezután egy különös egyén érkezik, aki saját állítása szerint meg akarja védeni a lányt, akinek születendő gyermeke a világ egyetlen reménye.

Ő Mihály angyal, az angyalok seregének tábornoka, aki elmondása szerint szembe szállt az Úrral: „Mert ő csalódott az emberekben, de én nem…” Ezután együtt készülnek a harcra a megszállott lények, csapásom és más borzalmak ellen. Egészen eddig, míg megjelenik Gábriel, aki az Úr engedelmes angyala, s most eljön, hogy meggyilkolja a gyermeket…

Paul Stewart rendező ügyesen egyensúlyozik a horror és a fantasy határán. A film kellően sötét és félelmetes, de mégsem a rettegés a fő tevékenységünk, marad energiánk a történet mögötti gondolatokra is figyelni. A fényképezés ügyes: sok a trükk és a sminkesek is megizzadtak a mű sikeréért, de minden nagyon is valósnak hat.

És bizony jók a szereplők. Paul Bettany a kissé meghasonlott angyal szerepében nagyon jó. Hiteles és kellően visszafogott. Nem lepődünk meg, mikor visszatér, hiszen ő azt adja, amire az Úrnak igazán szüksége volt… A többiek gyakorlatilag csak villanásszerű szerepet kapnak, hiszen tetteik, szavaik csupán pillanatokra teszik középpontba őket, de nagyon jó volt a válogatás. A meghasonlott gyáva anya, a mindent feladó tulaj, a titokban vallásos szakács, a tulajdonképp szelíd fegyveres mindannyian remekelnek az epizódszerepekben.

Jó ötlet vallásos formába csomagolni egy akciófilmet, hiszen így többen fogják megnézni. De ha már így teszünk akkor a remek látványnál, a jó szereplőknél többet akarunk: egyszerűen magyarázatot… Vajon miért épp most telt be az Úr pohara? Vajon miért épp ez a csecsemő a világ reménye? Erről azonban nem szól a történet… Így aztán marad egy jó kis akciófilm.

Értékelés: 1 (Agyhalál) - 10 (Csoda!) skálán: 7 pont – Nagyon jó

A sötétség határán


(Edge of Darkness)
Színes, feliratos, angol-amerikai thriller, 117 perc, 2010
Rendező: Martin Campbell
Főszereplők: Mel Gibson, Ray Winstone, Danny Huston, Caterina Scorsone, Bojana Novakovic, Shawn Roberts, David Aaron Baker


Thomas Craven felügyelő magányos és munkamániás, élete öröme a lánya. Aki most hirtelen látogatóba érkezik, de valami nem stimmel vele. Láthatóan beteg, és amikor orvoshoz indulnának, a házból kilépve egy merénylő lelövi. A kollégák persze nyomozni kezdenek, mindenki abból indul ki, hogy a lövés célt tévesztett, azt a rendőr apának szánták. A teljesen megtört Craven is vizsgálódni kezd, rá kell döbbennie, hogy nem is igen tudja, mivel foglalkozott atomtudós lánya. Az idő haladtával pedig egyre nagyobb szabású ügy tűnik fel e mélyből…

Mel Gibson hosszú évek után először állt vissza a kamera túlsó oldalára. Érdekes, hogy ekkor egy ilyen kőkemény akciófilmre esett a választása. Hiszen eddig is számos filmben hozott hasonló karaktert, de az eddigi művekben valahogy volt némi humor és kedvesség. Nos ezúttal semmi: a mindent elvesztett apa jéghideg erővel megy a célért, semmi nem tántoríthatja el, és a bosszú is véres…

Campbell rendező nem hegy sok teret az érzelmeknek. Maximum a félelem jelenik meg, egyébként minden hideg, sötét és kegyetlen. Talán a valós életben kellett ennyire csalódnia, tény, hogy nagyon durva a film. A fényképezés, a zene, mind csak alátámasztják ezt a kietlen világot.

Viszont a szereplők jók. Gibson szokatlanul csendes, de a ráncos arc mindent elárul… Mellette a fura világ árulói, gonosztevői és szimpla bűnösei mind igen jól adják saját figurájukat. A főgonosz kellően agyament, az áruló barát kellően megbánó, mindenki olyan, amilyennek lennie kell. Eredetileg ez egy mini sorozat volt Amerikában, valószínűleg 6 részben jobban lehetett a jellemábrázolásra időt engedni…

Nagy meglepetéseket ne várjunk ettől a filmtől. Megtudhatjuk, hogy a multik velejükig rohadtak, hogy az állam korrupt és gonosz, meg hogy a lányát vesztett apa mindenre képes… Ebben a sztoriban nincs több. De ha csak szimplán egy kőkemény akciófilmre vágyunk, akkor ez a jó választás!
Értékelés: 1 (Agyhalál) - 10 (Csoda!) skálán: 8 pont - Remek