2011. február 4., péntek

A király beszéde


(The King’s Speech)

Színes, feliratos, angol filmdráma, 118 perc, 2010

Rendező: Tom Hooper

Főszereplők: Colin Firth, Helena Bonham Carter, Geoffrey Rush, Guy Pearce, Derek Jacobi, Robert Portal, Andrew Havill, Calum Gittins, Jennifer Ehle

Mitől jön lázba az ínyenc mozi rajongó egy film kapcsán? Nos, ez változó… Egy jó rendezés, egy szép fényképezés, jól magírt dialógusok, emlékezetes poénok vagy csak egy remek akció, mind-mind okozhatnak csodálatot. Amikor egy filmet 7 Golden Globe-ra és 12 Oscar díjra jelölnek, akkor azért gyanakodni kezdünk: vajon mi lehet egy filmben ennyire jó? Nos, a válasz egyszerű: A király beszédét a lélegzetelállító színészi játék emeli a többi fölé. Olyannyira, hogy (az idén először) olyat teszek, amit csak nagyon ritkán: bizony 10 pontra értékelem!

Tom Hooper rendező a mese szerint igaz történetet filmesít meg. Sajna ennyire nem ismerem a közelmúlt angol történetét, de véljük úgy, hogy igaz. Remek a fényképezés: egy szürke, lassan a háború felé sodródó országot látunk. V. György király haldoklik, első szülött fia egy polgári (ráadásul elvált) nővel folytat viszonyt, így az új király VI. György lesz, ez kiszámítható. Csakhogy a Herceg szörnyű beszédhibával küzd, ezáltal alkalmatlan a közszereplésre. A hagyományos „gyógymódok” rendre csődöt mondanak, míg felesége rátalál a különc beszédhiba terapeutára, aki ausztrál, kissé lökött és módfelett egyéniek a módszerei. A film innen a két férfi lassan kialakuló barátságát mutatja be. A történet szerint VI. György rádiós beszédei nyomán a világháború alatt az ország ellenállásának jelképe lett – de addig nagyon hosszú út vezetett.

A fényképezés egyszerű, a zene pont eltűnik a háttérben, semmi sem akadályoz abban, hogy a szereplők lebilincselő játékában gyönyörködjünk. Helena Bonham Carter sok idióta szerep után most királynőként brillírozik: felséges, bölcs és olyan igazi nő, aki mindig eléri, amit akar. Mesteri játék… Geoffrey Rush a kicsit különc terapeuta szerepében egyedülálló. Ezt a szerepet neki írták. Remek humorú, nagy tudású és nagyon más… Csodás alakítás, nem véletlenül jelölték Oscarra. Végül a király szerepében: Colin Firth. Mindig is imádtam, hiszen rengeteg remek filmben játszott már. Most azonban olyan elemi erejű a szerepmegformálása, hoy egy percig sem merül fel kétség: ez az ember valóban képtelen megszólalni… Firth még sosem volt ilyen jó. Már bezsebelte a legjobb drámai férfi főszerepért járó Golden Globe-ot, őszintén remélem, hogy az Oscart is megkapja. Ilyen elemi erejű zseniális alakításért ez a minimum…

Nem tudom, mennyire hű a történelemhez a sztori, mindenesetre roppant szórakoztató. Azon a jeleneten például, mikor a korán hazatérő feleségnek a terapeuta bemutatja „tanítványát” (Drágám, ő itt VI. György Király…) például szívből nevettem. Helyenként óriási poénok rejtőznek a dialógusokban. De mégis a film után inkább a felemelkedett érzés marad meg, hogy igen, meg lehet csinálni… Nincs vesztett helyzet, nincs lekezelt ember, amit az elme el tud gondolni, azt meg is tudja valósítani!

Elemi erejű tanító film csodás színészi alakításokkal! Minden kinek kötelezővé tenném, bár tudom, hogy sokan nem értenék és roppantul unatkoznának a míves angol párbeszédeken. (Hála az Égnek, nem szinkronizálták a filmet…) Rajongóknak kötelező, és drukkoljunk együtt az Oscarért! Megérdemli!

Értékelés: 1 (Agyhalál) - 10 (Csoda!) skálán: 10 pont – Csoda!

2011. február 3., csütörtök

Gulliver utazásai


(Gulliver’s Travels)

Színes, magyarul beszélő, amerikai kalandfilm, 85 perc, 2010

Rendező: Rob Letterman

Főszereplők: Jack Black, Billy Connolly, Catherine Tate, Emily Blunt, Jason Segel, Amanda Peet, T.J. Miller, Chis O’Dowd, James Corden

Régi mese, új történet. Így summázhatnánk a legújabb Gulliver adaptációt. Sok egyéb jót ugyanis nem tudok róla elmesélni… Rob Letterman talán ötlet hiányában nyúlt a Gulliver ötlethez. Ez még nem lenne baj. Van is néhány kedves ötlet a sztoriban, bár ezek főleg azok a poénok, melyek maivá teszik a filmet, például a Csillagok háborújának, vagy az Avatarnak a felemlegetése. De ettől a film még gyenge marad.

Gulliver egy újság postázójában dolgozik. Ő a tipikus senki, akin mindenki átnéz, és immár 5 éve reménytelenül szerelmes Darcyba, az utazási rovat vezetőjébe. Gyenge kitörési kísérlet a lúzer életből: Gulliver feladatot kap a rovatnál, miszerint fejtse meg a Bermuda háromszög titkát. Hajója aztán viharba kerül és mikor felébred, apró emberek tartják fogva… Először rab lesz, aztán megmentő, majd hős, és közben mindvégig hazudik a kicsiknek. Persze eljő a igazság pillanata…

A rémség oka maga Jack Black. Fantáziátlan, szürke és unalmas. Mint mindig mondhatnánk, mert most is csak ugyanazokat az arcokat és figurákat hozza, mint eddigi filmjeiben. Végig azon gondolkodtam, hogyan lehet főszereplő egy ilyen csapnivalóan unalmas figura, míg meg nem láttam, hogy ő a film producere. Tessék… Amanda Peet gyönyörű, de szegényke nem tudja megmenteni a filmet. Jason Segel vicces, Emily Blunt a butácska hercegnő szerepében remek, és a többiek is kellemesen hozzák a figurát. Black idiótasága azonban mindenkit elnyom.

Nézhető mese, mert mai és van tanulsága, mégsem ajánlom. A 4 pontot is csak azért szavaztam meg, mert egyes poénok tényleg jók. Egyébként dögunalom. Csak önsanyargatóknak.

Értékelés: 1 (Agyhalál) - 10 (Csoda!) skálán: 4 pont - Nézhető

2011. január 31., hétfő

Duma jam


Helyszín: New Orleans Duma Színház - Budapest

Látogatás: 2011.01.30.

Író: Aranyosi – Hadházi - KAP

Rendező: Aranyosi – Hadházi - KAP

Szereplők: Aranyosi Péter, Hadházi László, Kovács András Péter

A Stand Up Comedy vitathatatlanul tért hódít. Ma a Godot Dumaszínház köré csoportosuló fiatalok már közel 30 fellépőt kínálnak, országszerte 60 helyen tartanak rendszeresen fellépéseket. Bizony ebben a mezőnyben már meg kell dolgozni a hírnévért… Ezen a hideg vasárnap estén három igazi első körös nagyágyút láttunk a színpadon, a szokásos egymás utáni fellépés helyett egyszerre. Ez azért is jó, mert kicsit visszatértünk a műfaj eredetéhez: nyilván a műsor gerincét előre megírt darabok alkotják, azonban folyamatosan megy egymás cikizése, az „erről jut eszembe” típusú közbevágások, azt pedig könnyű látni, hogy egymást is meglepik a művészek, hiszen ők maguk is rendszeresen röhögnek egymás poénjain…

Hadházi a tipikus magyar mesélő. Kicsit pocakos, kocka fején mindig ott a vigyor, tipikusan az ő arcát látom, ha az jut eszembe: „Ej, ráérünk arra még…” A stressz helyett ő inkább mesél, és ez nagyon jól áll neki, igazi nagy formátumú nevettető. Ő áll középen, ő dobja fel a témákat, viszi a műsort.

Aranyosi Péter a tipikus kötekedő, aki dobol az ujjával, mikor a liftre kell várni. Kicsit izgága, kicsit kapkodós, de eszement történetek nyom folyamatosan faarccal. Most különösen elemében volt: a színpadról lesétálva beleevett egy néző tányérjába, folyamatosan vekzált néhány elöl ülőt… Ezen az estén ő vitte a pálmát.

Kovács András Péter nem titkoltan a nagy kedvencem. Az ő humora kissé eltér ettől a műfajtól, most is aránylag ritkán szólalt meg, azonban közbevetett poénjai mindig gyilkosak voltak. Mikor pedig „sztoriba lendült”, garantáltan fetrengett a közönség a röhögéstől…

A New Orleans, mint színhely továbbra is gáz. Az asztalunk megvolt, de ezen túl nehéz jót mondani a szervezésről. Az ételekre sokat kell várni, sem az adagok mérete, sem a minősége nem mondható kielégítőnek, ehhez képest viszont minden nagyon drága. Pedig a jó humor előtt jól esne egy jó kis vacsi. Az itallap ugyan egy fokkal jobb, az árak azért elborzasztóak… 1000,- Ft-t kérni egy limonádéért ebben a városban nagy bátorságra vall.

De kit érdekel a színhely, mi a fiúk miatt jöttünk, akik kétszer közel egy órásműsorukkal remekül elszórakoztattak. Ők zseniálisak, a helyszín meg kapja be…

Értékelés: 1 (Agyhalál) - 5 (Emlékezetes!) skálán: 5 pont – Emlékezetes!

Boszorkányvadászat


(Season of the Witch)

Színes, feliratos, amerikai fantasy, 98 perc, 2010

Rendező: Dominic Sena

Főszereplők: Nicolas Cage, Ron Perlman, Claire Foy, Stephen Campbell Moore, Robert Sheehan, Ulrich Thomsen, Cristopher Lee, Andrew Hefler

Behman és Felson lovagok egykoron a keresztes háborúk hősei voltak, míg egy napon meg nem csömörlöttek a vérfürdőtől… Ekkor aztán hátat fordítanak a csatáknak, hogy hazatérjenek. Szülőföldjükön azonban pestis pusztít. A két szökött lovagot elfogják és de az egyház vezetői alkut ajánlanak: kísérjék a pusztulás okának tartott lányt egy távoli kolostorba, ahol a szerzetesek kiűzik belőle a gonoszt, cserében visszanyerik szabadságukat. Csatlakozik hozzájuk egy ifjú pap, egy ministráns, egy lovag és egy csaló is, így indulnak neki a hosszú útnak. Az férfiak és a lány közti villogások és drámák adják az igazi feszültséget, s ahogy fogy a csapat, nem tudhatjuk, vajon tényleg egy ártatlan leányka van-e a ketrecben. Végül az utazók célba érnek, de semmi sem úgy működik, ahogy a tervben volt…

Dominic Sena sötét, drámai filmet csinált. Nyomasztó a hangulat, ezt jól segíti a zene és a borús képek világa is. A sztori maga kissé egyszerű, de a rendező jól vezeti a színészeket, így a feszültség és a néző szimpátiája folyton változik.

Persze jók a színészek. Nicolas Cage és Ron Perlman kettőse remek. Perlman furcsa arc szerkezete miatt sokáig csak a rossz fiúk szerepét játszotta, pedig a jó lovag ugyanúgy illik hozzá. A csapat többi tagja pedig mind jól hozza a figurát, kis emberek, kicsit őrültek, és mindenki nagyon fél. Kiemelni senkit nem tudok, itt mindenki jó színvonalon dolgozik, amitől az egész sztori lesz hiteles.

A befejezés számomra kicsit sablonos, talán még egy csavar befért volna a sztoriba, de végül is nem várhatunk mást egy mesétől, mint a valóban pozitív befejezést. Kicsit komor, kicsit nyomasztó, kicsit véres, kicsit undormány (a sminkesek érdemesek egy Oscar jelölésre), mégis egy jó kis mese ez. Egyszer érdemes megnézni, ha aztán nem is kerül fel a polcra a kiemelkedő alkotások gyűjteményébe.

Értékelés: 1 (Agyhalál) - 10 (Csoda!) skálán: 6 pont - Kellemes