(Song for Marion)
Színes, feliratos, angol vígjáték, 93 perc,
2012
Rendező: Paul Andrew William
Főszereplők: Terence Stamp, Vanessa
Redgrave, Gemma Arterton, Christopher Eccleston, Anne Reid, Ram John Holder,
Bill Thomas
Nálam egy film akkor kap 10 pontot, ha: (1)
komoly mondanivalója van, (2) igényesen van elkészítve, (3) remek színészi
alakításokat láthatunk benne, (4) az általa közvetített értékek megfelelnek az
én értékrendemnek és (5) a tanulság jobbá teszi az életemet. A Dal Marionnak
tökéletesen megfelel minden pontnak. Pontosan ez az a film, ami miatt érdemes
jegyet váltani egy előadásra. Tudom, hogy aki megnézi, az csak jobb ember lehet
a teremből kifelé lépkedve, mint amilyen befelé volt…
Marion és Arthur időtlen idők óta házasok.
Egyszerűen élnek, de mindennapjaik abszolút szeretetben telnek. Csakhogy az
idillen ott az árnyék: Marion nagyon beteg, halála napról napra közeleg.
Arthhur szeretettel ápolja, de a szeretetét és félelmeit nem igazán tudja
kimutatni. Tipikus férfiként felvesz egy mogorva álarcot, amely mögé csak a
felesége lát be. Marion életében fontos szerepet kap a kórus, ahol hasonló korú
emberek csapatával töltik idejüket. Elizabeth a kórust vezető ifjú önkéntes még
be is nevezi a „Nyugger” csapatot egy kórus versenyre. Arthur ellenzi a dolgot,
mert aggódik nejéért, közben Marion ragaszkodik a dologhoz, hogy azt érezhesse,
még van itt dolga az életben. Innen indul a szívbe markoló történet.
Paul Andrew William rendező vékony jégen
egyensúlyoz, de számomra megtalálta a helyes középutat. A film épp elég mély
ahhoz, hogy érdemes rá odafigyelni, ugyanakkor nem süllyed mély depresszióba.
Olyan dolgokról mesél, mint a halál, a barátság, az apa-fiú kapcsolat. Csupa
elképesztően nehéz kérdés, mégis sikerül őket szeretettel és tisztelettel
megjeleníteni. Nincsenek hatásvadász jelenetek, nem áradnak túl az érzelmek,
mégis épp eléggé megmutat mindent ahhoz, hogy átérezzük a jelenetek súlyát.
Egyszerű fényképezés, remek humor és nagyon jó zene segíti az élményt.
A színészi alakítások egyszerűen
zseniálisak. Vanessa Redgrave olyan elképesztő Marion szerepében, hogy
pillanatok alatt lopja be magát a szívünkbe. Terence Stamp élete
legzseniálisabb alakítását nyújtja. Mogorva és durva, pedig égnek benne az
érzések, de ezeket képtelen kimutatni. Szívbemarkoló a jelenet az ajtóban állva
apa és fia között. Legyünk őszinték… Ugye mindenki ismer ilyen pasikat, akiknél
a mogorva álarc mögött a ki nem adott feszültség tombol…? Tökéletes a
szerepében Gemma Arterton. Ez a lány elképesztően szép. Nem a klasszikus
értelemben, mert nem egy modell alkat. De mégis valami olyan elképesztő a
kisugárzása, hogy az valami lélegzetelállító. Ráadásul (ajánlom ezt
nyelvtanulók és nyelvgyakorlók figyelmébe), valami olyan elképesztően szépen
beszél angolul, hogy őt hallgatva azt érzem: a napsugár fürdet az arcom… (Hála
az Égnek, hogy nem szinkronizálták a filmet!) A többi szereplő pedig mind
remekül hozza a (sokszor nem mindennapi) figuráját…
Hihetetlenül kedves a történet, egészen
zseniális a humora. A nyugdíjas kórust, amint a mai slágereket énekli, egyetlen
perc alatt szívünkbe zárjuk. Motörhead sláger „Nyugger” előadásban… És a
döbbenet az, hogy JÓ! Bár olyan világba élnénk, ahol az idősebbek így élhetnek!
Akik a Marigold Hotelt kedvelték, azok
imádni fogják ezt a filmet is. Bár keményebb, fájdalmasabb, mégis fontos. Mert
ezek a pillanatok mindannyiunk életében elérkeznek… És vajon fel vagyunk
készülve? Vajon van erőnk kiállni a fénybe és megmutatni, kik is vagyunk
valójában…? Az ilyen filmek miatt érdemes moziba menni. Ami azért érdekes, mert
a nyári filmes dömpingben valahogy eltűnni látszik – én például egyedül voltam
a teremben. Pedig ezt mindenkinek látni kéne!
Értékelés:
1 (Agyhalál) - 10 (Csoda!) skálán: 10 pont – Csoda!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése