(Prisoners)
Színes, feliratos, amerikai krimi, 153
perc, 2013
Rendező: Denis Villeneuve
Főszereplők: Hugh Jackman, Jake Gyllenhaal,
Paul Dano, Viola Davis, Maria Bello, Dylan Minnette, Terrence Howard
Amerikai kisváros. Két család együtt
ünnepli a Hálaadást. Mindkét családban van egy-egy kislány, akik kimennek az
utcára játszani, aztán eltűnnek. Az egész város őket keresi, és az ügyet egy
különleges nyomozóra bízzák, aki eddig minden ügyét sikeresen megoldotta. A
környéken parkoló gyanús lakókocsit hamar megtalálják, benne a Alexet, a
sofőrt, aki láthatóan sérült, és csak azt ismételgeti, hogy nem tud semmit. A
kör szűkül, a hatóság nem tud eredményt felmutatni. Keller – az egyik apuka –
nem bírja a feszültséget, és átveszi a kezdeményezést. Elrabolja Alexet és
kínozza, hogy megtudja, hol vannak a lányok. Mindenkiben nő a feszültség, és a
lányok sehol…
Denis Villeneuve elképesztő filmet csinált.
Zseniális darabja az erőszak gyűjteménynek, melynek realitása önmagában is
fájdalmas. Jó a fényképezés, jó a zene, de annyira drámai a film, hogy ezt
észre sem vesszük.
Brutálisan nehéz kérdéseket vet fel a film.
Vajon meddig mehet el a szülői szeretet? Mi az az eszköz, amit még erkölcsileg
meg lehet magyarázni? Kiben bízhatunk? Míg Ralph (a másik család feje) szerint
az emberrablás megmagyarázhatatlan bűn, Keller senkire sem hallgat. A film
egyik csúcspontja az, amikor végül Nancy (a másik anya) kvázi engedélyt ad
Kellernek, hogy tegyen belátása szerint. Mert a gyermekéért mindenki az életét
adná. De elveheti másokét? Közben Loki nyomozó lassan halad előre, de már arra
is időt kell szánjon, hogy Kellert szemmel tartsa…
Nagyon egyszerű a megjelenés, a szürke
kisváros képei nyomasztóak. A dráma kibontakozásának fő záloga az elképesztő
sztárparádé. Hugh Jackman végre nem Rozsomáknak sminkelve irtja a népet. (Mert
a Volverine ugye nem farkast jelent…) Ezúttal simán bizonyítja, hogy zseniális
színész. Drámai, erős és gyenge, aki mindenáron megvédi a családját. Elképesztő
alakítás. Felesége Maria Bello ezúttal a gyenge nő, aki a gyógyszerek okozta
kábulatba és az álmokba menekül a valóság elől. Szintén remek. Dylan Minnette a
másik apa közel sem hős. Mindennél jobban vissza akarja kapni a gyermekét, de
megretten a brutalitástól. Nagyon jó alakítás! Felesége szerepében a csodálatos
Viola Davis megint megmutatja, hogy micsoda tehetség. A végére hagytam a
nyomozót: Jake Gyllenhaal mindig is a kedvenceim közé tartozott, de most elfogulatlanul
állítom, hogy idősödve egyre kiemelkedőbb színész. Elképesztően nagyot játszik.
Tartja magát, de az ő idegei is őrlődnek… Mesteri. A többi színész pedig mind
kiváló karakter, akik megbízhatóan odateszik magukat.
Lassan évek óta mondom: a filmvásznon
megelevenedő erőszak – és főleg annak magyarázata – egyre elviselhetetlenebb.
Ez a történet pedig igen magasra teszi a lécet: egy ilyen helyzetben hol vannak
a korlátok? Lehet vagy kell-e embernek maradni? Ha az életem adom a
gyermekemért, az rendben van, de hogy a másét elvegyem ugyanezért, az már nem
magyarázható… Vagy mégis? A film zseniális és döbbenetes. Egyetlen veszélyt
látok benne: látszólag ez a történet egy kegyetlen erőszakok tettekből álló
lánc… Gondolkodó embernek kell lenni ahhoz, hogy megértsük az igazi kérdést,
amit felvet. Megértsük – és még csak azután következik, hogy átgondoljuk, hogy
véleményt formáljunk, aztán vitatkozzunk… Mert erről a filmről lehet.
Gondolkodó embereknek. A moziba pedig mások is járnak… Nekik pedig csak a rossz
példa lesz látható… Ebbe jobb nem belegondolni…
Értékelés: 1 (Agyhalál) -
10 (Csoda!) skálán: 9 pont - Emlékezetes
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése