Amióta összefoglalót írok az előző év mozis élményeiről, talán most van a legnehezebb dolgom. Mert ilyen hektikus évet még
nem igen láttam. Egy sor remek film, egy sor csúf kudarc, és nincsenek
világmegváltó csodák. Pedig a választék nőtt, hiszen a 2012-es 149 mozi látogatással
szemben 2013-ban már 164 alkalommal ültem be filmet nézni. A boldogság mégsem
felhőtlen…
Az év egyik jellegzetessége, hogy jött egy
sor korábbi filmnek a folytatása, melyek legtöbb esetben kudarcot vallottak.
Vagy épp csak nézhetők voltak, vagy még az sem, de az első részt meg sem
sikerült közelíteni. Jó példa erre a Másnaposok
3., a Vasember 3., a Thor 2., de én ide sorolom a Die Hard 5-t is, amit csak a hazánkban
forgatott jelenetek miatt volt érdemes megnézni.
Amúgy a fantasy területen egészen
nézhető filmek születtek az idén: Feledés,
Burok, Elysium. Ebben a kategóriában nekem csalódás volt a Byzantium. Rejtély volt a World War Z, ezzel akkor sikerült
megbékélnem, mikor végleg elkönyveltem magamban, hogy ez csak egy paródia. Nem
tudok igazán lelkesedni a Gravitáció-ért,
bár tény, hogy érdekes, de nem jelent áttörést, Sandra Bullock pedig teljesen alkalmatlan a szerepére... Viszont ebben a műfajban a
legjobb számomra a közel 20 év után folytatott Riddick volt, amely pont ott folytatta a sztorit, ahol sok-sok éve
abbamaradt.
Az akció filmek területén is elmaradt az igazi áttörés. Volt néhány nézhető darab, de ennél többre nem futotta. Kimondottan vicces például, hogy egyes filmeket kétszer is láthattunk, a sztori annyira egyforma: ilyen volt a Támadás a Fehér Ház ellen és az Elnök végveszélyben. Egyszer nézhető volt a Jack Reacher, a Dredd, az Erőnek erejével és a Menedék. Aki kiemelést érdemel ebben a kategóriában, az a Halálos iramban 6., melynek kíváncsian várjuk a folytatását Paul Walker sajnálatos halála után. Jó volt az (elvileg) igaz történetet feldolgozó Zero Dark Thirty, mindenesetre sokat megtudhattunk a titkosszolgálatok valódi munkájáról. A kategória győztese nálam a Szupercella, ahol ismét villantott a Schwarzenegger – Stallone páros. Hiába, ami jó, az még sok év után is jó...
A vígjátékok között rendkívül sok második
vonalas, egyszer nézhető bóvlit sikerült megnézni. Sajnos itt egyre kevesebb az
igazán jó élmény. Persze vannak kivételek, mint az egzotikus Szerelem, örökség, Portugál, amit többször is láttam. Említést
érdemel minden hiányosságával együtt az Exek
és szeretők is, valamint a Személyiségtolvaj,
valamint zenés kategóriában a Tökéletes
hang. De az igazán könnyesre nevetős címet csak ketten
érdemelték meg nálam: az egyik a Miller család történetét bemutató Családi üzelmek, ahol Jennifer Aniston
végre színésznőként viselkedett. Másikuk pedig a Red 2., amit már csak John Malkovich miatt is érdemes megnézni.
Szerencsére voltak igazán jó pillanatok. Zseniálisan
mutatta meg az alkoholfüggőség természetét a Kényszerleszállás, kötelező siker volt a Django elszabadul, és kellemesen szórakoztató volt a Női szervek. Meglepően nagyot tévedtem,
amikor azt mondtam, hogy sok díjra esélyes a Komornyik, pedig a benne szereplő sztárok száma ezt valószínűvé
tette. Szintén a sok kiemelkedő színész miatt volt jó a 360 és a Mellékhatások. Elképesztően
látványos volt a Nagy Gatsby. Kiemelést
érdemel a Szemfényvesztők, ami igazi
csemege a hatalmas volumenű filmeket szereplőknek, és a Senki többet azoknak, akik épp a színészi zsenialitást keresik a
moziban. És igazán remekül sikerült az Éhezők
viadala második része is!
A kellemes élmények mellett volt azonban
egy hosszú sor csalódás is. Csak a teljesség igénye nélkül: a látvány és a
sztárok ellenére is harmatgyenge volt az Anna
Karenina, halálosan unalmas a Beautiful
Creatures, és védhetetlenül idióta a Spring breakers. A
fantasy filmek terén sikerült brutálisan alul teljesíteni az Acélember, és az After Earth című produkcióknak. Számomra (az igazán hatalmas nevek
ellenére is) csalódás volt a Last Vegas.
Nem azért, mert rossz, hanem azért, mert ennél sokkal többet vártam egy ekkora sztárparádétól. Iszonyat címet érdemel a Kamatylista. Ráadásként
az év vége csúnya égése a Walter Mitty
különös élete, főleg azután, ahogy reklámozták. Ben Stiller teljességgel alkalmatlan erre a feladatra. Bukás színészként és rendezőként is.
Az egyetlen olyan terület, ahol bőséggel
születtek emlékezetes alkotások, az az elgondolkodtató drámai filmek csoportja.
Vérfagyasztóan erős egzotikumok voltak a Messzi
Dél vadjai, és a Háború sámánja. Valós
drámákat mutatott be a Philomena, idősek
gondjait mesélte el líraian a Dal Marionnak,
a fiatalok szorongását pedig a Fiatal és gyönyörű. A
magatehetetlen betegek életébe pillant be drámaian a Kezelés. Kiemelést érdemelnek a Bűn éjszakája, a Volt egy tánc,
a Most jó, az Ígéret földje és az Előtted az élet. Egészen különleges
film volt a Vadászat, amelyben az
igaztalanul megrágalmazott hős küzdött egy város előítéleteivel és az emberi butasággal. Brutálisan kemény világba
kalauzolt a Szibériai nevelés. Végül
itt kell kiemelni egy fájdalmasan remek magyar filmet: a A nagy füzet igazán maradandó alkotás. Úgy mutatja meg a háború világát, ahogy senki nem tette eddig...
Ezután a dráma után a magyar filmgyártás mindössze
két vígjátékot tudott produkálni, igaz, ezek mindketten zseniálisak. Az Isteni műszak a fekete humor
kedvelőinek, a Coming Out pedig a
sírva röhögős mozikat szeretőknek lesz remek élmény.
Rajzfilmekben voltak jó villanások, mint a Jégvarázs, meg a Pulykaland,
de ezek meg sem közelítik a korábbi nagy elődök sikerét.
Mindezek után lássuk a szubjektív Top 5-ös
listákat 2013-ból! Előbb a nagy bukások:
5.
Lopom a sztárom –
Hollywoodi fiatalok története, akik rendszeresen betörnek a celebek házaiba,
akik sokszor észre sem veszik… Blőd, unalmas és primitív.
4. A
kolónia –
Az a sci-fi, ami még a hang alámondásos videók korában is komolyan cikis C
kategóriás filmnek számított volna. Még az is lehet, hogy a Csepel Művek területén forgatták.
3.
Gyilkos Joe
– Perverz és brutális film, nehéz lenne besorolni, azt is bezárnám, aki
kitalálta. (Döbbenetemre: díjakra van jelölve…)
2.
Pain and Gain –
Amerikába szakadt magyar bűnözők igaz története. Ha azt gondolod, láttál már
sötét és/vagy bunkó embereket, hát nem…
1. Tajtékos
napok –
Audrey Tatou legnagyobb tévedése, egy érthetetlen szürreális maszlag, az idióta
módon megálmodott szimbolista világ megjelenítése egy sor francia sztárral…
Döbbenetesen rossz alkotás...
Végül pedig személyes kedvenceim 2013-ból:
5. GRU
2 –
Az a rajzfilm, ami még jobb, mint az első rész volt. A család minden tagjának
garantáltan könnyfolyós-nevetős kikapcsolódás, többet közt az isteni
Nemes-Takách Kata magyar hangjával!
4.
Phillips kapitány –
Tom Hanks visszatérése a legszebb idők hagyományaihoz, elképesztő alakítások
egy valós történet bemutatásakor és a világ legmegdöbbentőbb záró jelenete.
Zseniális!
3.
Wall Street farkasa –
A Scorsese – DiCaprio páros közel 3 órás elképesztő filmje egy fiatal tehetség
felemelkedéséről és bukásáról a pénzvilág valódi mozgató rugóiról. Látvány,
élmény, dráma és zsenialitás – minden egyben.
2.
Napos oldal –
A tavalyi Oscar díjas film egy családról, a szorongásról, igazi emberi
értékekről. Csupa kiemelkedő alakítás, és szívbe markoló sztori. Nagyon jó!
1. Időről
időre – Az
Igazából szerelem alkotói 10 év után új filmet csináltak. Nagyon mélyen emberi,
rendkívül szórakoztató, humoros és romantikus, ugyanakkor olyan érzékeny, mint
a legjobb barátunk. Igazi kis csoda, mert ilyen szeretettel emberi gondokat
bemutatni még tán sosem láttam. Egészen elképesztően remek alkotás!
Persze szokás szerint: ez csak az én
véleményem. Ahány néző, annyi ízlés. Sajnos a trend marad: egyre több a rossz
alkotás, ugyanakkor egyre több az igazán jó film is. Érdekes, hogy egyre szaporodnak a
valós eseményeket bemutató filmek, és ezek mozi változatai rendre egyre jobbak.
Végül – de nem utolsó sorban – ideje köszönetet
mondani azoknak a kedves kisasszonyoknak és helyes fiataluraknak, akik azon
munkálkodnak, hogy mi kényelmesen, tiszta teremben, kulturált körülmények
között szórakozhassunk. Innen köszönöm szépen minden kedves mozis dolgozó
munkáját a pénztárakban, a büfékben és a termekben. Mert nélkületek semmi sem
lenne…
Egy biztos: 2014-ben is várnak a termek,
forognak a filmek – találkozzunk megint a vászon előtt!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése